Banden uitlijnen heeft te maken met de afstelling van het auto onderstel, als het onderstel niet goed afgesteld is (buiten de fabrieksnormen vallen).
Ervaart u raar stuurgedrag zoals het hier onder staat beschreven:
- onstabiel weggedrag
- slijtage patroon van het profiel (zaagvertanding)
- banden slijten scheef af
- het stuur draait niet terug na een bocht
- negatief stuurgedrag
- kan de auto naar een kant trekken
Als u één van deze symptomen herkent ? Dan is het aan te raden om uw auto uit te laten lijnen. maar ook wanneer er gesleuteld is aan de volgende slijtonderdelen van je auto is het aan te raden om je auto te laten uitlijnen.
- Vervangen van de schokdempers ,veren rubbers
- Vervangen van de fuseekogels of als er aan gewerkt is ,subframe vervanging etc
- Als er aan de spoorstang gewerkt is ivm stuurkogelhoes vervangen.
- draagarmen ,spoorbegeleiding elementen.
Dus is er iets vervangen of veranderd aan je auto onderstel – Ben je keihard tegen een stoeprand aangereden of ben je hard door een diepe kuil in het wegdek gereden dan is het aan te raden om de auto uit te lijnen. Voorkomen is beter dan genezen! Want als je ontdekt dat je banden scheef afgesleten zijn, is het meestal te laat en kost het je 2 nieuwe banden als u een 4×4 heeft zijn het 4 banden om overbelasting van de aandrijflijn te voorkomen. U bespaart ook nog eens brandstof vanwege minder wrijving en je banden hebben ook nog eens een langere levensduur. Vraag uw monteur naar wat het betse is.