Top 5 meest gemaakte fouten bij het bijvullen van olie

fouten bij bijvullen van olie

Help! Het oliepeil van de auto is te laag?!

Het is nogal zonde van de motor en helemaal niet nodig: er rijden nog altijd veel te veel auto’s rond met een te laag oliepeil. De olie heeft een smerende, beschermende, reinigende en koelende functie. Geeft u de motor deze ‘special treatment’ niet? Dan kan het u zomaar uw auto kosten. Terwijl het bijvullen van olie een simpel klusje is.

Olie bijvullen, zo gedaan?

Heeft u een auto? Check regelmatig het oliepeil! Vooral als u langere afstanden rijdt. Het is slechts een kleine moeite om grote schade en hoge kosten te voorkomen. Het is misschien een eenvoudig karweitje, een fout is zo gemaakt.

We zien regelmatig auto’s binnenkomen die beschadigden door het verkeerd bijvullen van het oliepeil. In deze blog informeren we u over de vijf meest gemaakte fouten en over welke aspecten u in de gaten kunt houden, zodat u met een gerust hart kunt doorrijden. We gaan er vanuit dat u in principe weet hoe u olie moet bijvullen.

Fout 1 – Warme motor

Bij auto’s die net gereden hebben, zit de olie nog bovenin de motor. Tijdens het rijden wordt de olie namelijk omhoog gepompt. Controleert u vlak na het autorijden het oliepeil, dan kunt u niet zien hoeveel olie er daadwerkelijk inzit, omdat u nog met een warme motor zit.

U ziet dan minder dan dat er eigenlijk in uw motor zit. Wanneer u het oliepeil dan wel kunt checken? Wacht tien minuten tot een kwartiertje tot de motor wat is afgekoeld en alle olie weer naar beneden is gezakt.

Fout 2 – Schuine ondergrond

Het klinkt heel logisch, maar toch vergeten mensen eraan te denken. Staat u op een schuin oppervlak, dan zit de olie ook schuin in uw auto. U steekt de peilstok dan misschien in het laagste of hoogste deel van de olie. Zodoende weet u ook hier niet hoeveel olie er nu eigenlijk nog onder uw motorkap zit. Zet uw auto daarom altijd op een platte ondergrond.    

Fout 3 – Te vaak of te weinig olie bijvullen

Wanneer vult u olie bij? Zoals u wellicht weet hoort de olie tussen het minimum- en maximumstreepje te komen. Voegt u te weinig olie toe? Dan zit u met hetzelfde probleem: er is te weinig olie om de motor te smeren, te beschermen, te reinigen en te koelen. Voegt u te vaak olie toe, dan voegt u waarschijnlijk ook te veel toe of dan verbruikt de motor te veel olie.

Dat kan u ook uw auto kosten. Heeft u per ongeluk te veel olie in uw auto gegooid? Laat ons het teveel er dan uithalen. Moet u te vaak bijvullen? We zoeken en verhelpen het probleem graag voor u. Het kost u meer als u doorrijdt met te veel olie. U kunt vrij goed zien hoeveel olie uw auto nodig heeft. Het verschil tussen het minimum- en maximumstreepje is ongeveer 0,5 tot 1 liter.

Ziet u dat het oliepeil ongeveer bij het minimumstreepje ligt? Voeg dan iets minder dan een liter olie toe. Als u tussen de streepjes ongeveer in het midden meet, voegt u bijna een halve liter toe.

Fout 4 – Verkeerde olie in de auto

Er zijn meerdere soorten olie beschikbaar voor auto’s. Verkeerde olie kan schadelijk zijn voor de motor. Gebruik de olie die de autofabrikant adviseert. De auto is namelijk gebouwd met het idee dat hij op deze specifieke oliesoort rijdt. Weet u niet zeker welke olie u nodig heeft? Bel ons dan gerust op.

Fout 5 – Olie te weinig verversen

Normaliter verversen wij de olie tijdens de onderhoudsbeurt van uw auto. Stadsrijders en mensen die alleen maar korte ritten maken, kunnen hun olie beter wat vaker laten verversen. Het kan anders gebeuren dat de nokkenassen sneller slijten, er carterdruk ontstaat of dat er kleppen verstoppen. Maakt u langere ritten en rijdt u ook regelmatig buiten de stad? Dan wacht u gewoon weer tot de volgende onderhoudsbeurt.

Let dus extra op bij een warme motor, een schuin oppervlak, welke olie u gebruikt, of u niet te weinig of te vaak olie bijvult of ververst en hoeveel olie u toevoegt. We hopen dat we u zo voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u vragen of wilt u meer weten? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen of kom direct langs bij onze garage in Hoogeveen!

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

// Meer blogs

Lees onze blogberichten.