De meest voorkomende schades bij autobanden

Meest voorkomende autobandschade

Overkomt jou dat ook wel eens? Dat je met je auto een bocht net te ruim neemt en daarbij een stoeprandje meepakt? De doffe klap die je dan hoort, voorspelt meestal weinig goeds. Of dat je net even te hard over die vervelende verkeersdrempel heen gaat omdat je eigenlijk wel veel haast hebt? Als je regelmatig op de weg zit, dan komen deze situaties je vast bekend voor.

Het nadeel is echter dat bij dit soort situaties je velgen en autobanden behoorlijk kunnen beschadigen. Uit onderzoek blijkt dat deze schade bestaat uit scheurtjes in het rubber, algemene slijtage, een ongelijkmatig profiel en beschadigde zijwangen.

Deze schade komt dan bovenop de reguliere slijtage aan je banden en bandenprofiel die tijdens het rijden ontstaat. Hierdoor kan de levensduur van je banden aanzienlijk verkort worden waardoor je ze eerder moet vervangen. En dat is best een dure grap.

Okee, niet meer te hard over de drempels heen dus. Dat is trouwens ook beter voor je wielophanging….Maar wist je dat er nog meer oorzaken zijn waardoor je banden kunnen beschadigen? Sommige liggen voor de hand en andere weer niet. Als je hier bij stil staat, kun je zorgen dat je banden het langer volhouden. We zetten hier de 5 meest voorkomende oorzaken voor je op een rij!

Top 5 van meest voorkomende oorzaken van schade aan autobanden

1. Botsing met een stoeprand

goodyear lek

Of je nu een beetje te strak in parkeert, of een bocht te ruim neemt, een botsing met een stoeprand is zó gebeurd. Bij zo’n botsing kunnen niet alleen je velgen beschadigen, maar ook je banden. In de zijwangen van de band, het gedeelte wat net boven de velg zit, kunnen na een botsing kleine scheurtjes ontstaan. De band wordt door deze scheurtjes minder elastisch en verzwakt hierdoor. Het is dan het beste om de beschadigde band te vervangen, bijvoorbeeld door een band met velgrandbescherming.

2. Verkeerde bandenspanning

lekke band

Als je banden een te lage of onjuiste bandenspanning hebben, dan is dit niet alleen nadelig voor je brandstofverbruik. Je banden kunnen door een verkeerde bandenspanning namelijk ongelijkmatig of schuin afslijten. Door de slechtere wegligging kunnen de banden te warm worden waardoor je meer kans hebt op een klapband. Nu heb je dus een extra goede reden om de bandenspanning van je auto op peil te houden. De klapband kun je overigens voorkomen door gebruik te maken van runflat banden.

3. Verkeerde montage

Wat ook tot schade aan autobanden kan leiden, is een verkeerde montage. En dan met name een verkeerde uitlijning of niet goed gebalanceerde banden. De wielstand van je auto kan veranderen, bijvoorbeeld door een aanvaring met een stoeprand. Uitlijnen zorgt dat deze afwijkingen in wielstand opgeheven worden zodat de banden weer gelijkmatig afslijten. Bekijk het profiel van je banden om er achter te komen of jouw banden goed uitgelijnd zijn. Slijt het profiel scheef af, dan wordt het tijd om richting de garage te gaan.

Autobandschade

4. Versleten schokdempers of speling op wiellagers

De oorzaak voor verhoogde bandenslijtage zoals scheurtjes of een scheef bandenprofiel, ligt soms niet bij het wiel maar bij de wielophanging. Je moet dan dus even wat hoger kijken om achter de echte oorzaak te komen. Versleten schokdempers of speling op de wiellagers kunnen zorgen voor een verkeerde wielstand. Het gevolg is ook hier dat het profiel schuin afslijt, waardoor je grip op de weg slechter wordt. Kijk dus goed naar het bandenprofiel en breng je auto op tijd naar de garage als er iets niet klopt.

5. Te oude banden onder de auto

oude band

Autobanden kunnen gemiddeld zo’n 35.000 – 50.000 km mee gaan voordat het profiel te ver afgesleten is. Afhankelijk van je rijstijl en het aantal kilometers wat je jaarlijks rijdt, moeten de banden dus regelmatig vervangen worden. Rijd je weinig kilometers, staat je auto vaak in de zon of heeft je auto veel vermogen, dan zullen eerder scheurtjes in het rubber kunnen ontstaan. Rubber slijt ook als je het niet gebruikt. Gebruik je autobanden met een DOT codering, dan kun je precies zien wat de leeftijd van de banden is.

Seizoenseffecten

Wist je dat zelfs het seizoen effect kan hebben op mogelijke schade aan je autobanden? Zo zorgt het zachtere rubber van winterbanden voor hogere slijtage als je ze in de zomer gebruikt. Gebruik je zomerbanden in de winter dan wordt het rubber van deze banden bij lage temperaturen juist harder. Dit kan ook leiden tot extra slijtage en een verminderde veiligheid door een langere remweg.

Hoe verminder je bandenleed?

Door schade aan banden kan de wegligging van je auto slechter worden. Vanuit het oogpunt van veiligheid zijn versleten en beschadigde banden natuurlijk ook niet geweldig. Met een paar simpele maatregelen kun je veel bandenleed voorkomen. Als je er een gewoonte van maakt om regelmatig je banden te controleren op beschadigingen dan kom je al een heel eind.

Met een eenvoudige profielmeter kun je goed bepalen hoe de banden afslijten. En door je banden op de juiste spanning te houden voorkom je schade aan de zijwangen en een eventuele klapband. Als extra hulp zijn er banden met velgrandbescherming en runflat banden. Mocht je dan toch die stoeprand even niet gezien hebben, dan zijn je banden in ieder geval goed beschermd!

Lekke band…….wat nu?

lekke band spijker

Als je band toch lek is geraakt, omdat je bijvoorbeeld over een spijker bent gereden, dan kan deze misschien nog gerepareerd worden. Vraag hierbij altijd advies aan je garage of bandenhersteller. Als noodreparatie kan er een prop geplaatst worden in de band, maar dit is altijd een tijdelijke oplossing. Vulcaniseren is mogelijk waarbij het gat of de scheur opgevuld wordt met nieuw rubber.

Autobanden krijgen soms veel te verduren. Met een goede rijstijl en een beetje aandacht voor je banden kun je veel bandenschade voorkomen. Zo zorg je voor een langere levensduur van je autobanden en voor meer rijplezier op de weg. Mocht je nog vragen hebben dan kun je contact met ons opnemen of kom een keer langs bij onze garage in Hoogeveen.

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Recente berichten.
Inhoud.

// Meer blogs

Lees onze blogberichten.