Als autobezitter heb je ze vast en zeker wel eens voorbij horen komen: een kleine beurt en een grote beurt. Eerder werd er gesproken over standaard werkzaamheden binnen een kleine of grote beurt, dat is nu niet meer het geval. Dit heeft te maken met de jongere auto’s en de richtlijnen van de fabrikant.
Een kleine of grote beurt
Voorheen hadden we het altijd over een kleine of een grote beurt, bij moderne auto’s wordt er gekeken naar de richtlijnen van de fabrikant. Bij auto’s van +/- 15 jaar ouder kan je nog wel te maken hebben met een kleine en/of grote beurt. Een kleine beurt bestaat vooral uit werkzaamheden zoals het verversen van de motorolie en het vervangen van de ruiterwissers. Verder wordt de auto op diverse punten gecheckt en waar nodig onderhouden. Bij een grote beurt worden ‘grotere’ werkzaamheden uitgevoerd zoals het vernieuwen van schokdempers of het vervangen van de remschijven. Wij zetten een aantal voorbeelden van de vaak uitgevoerde werkzaamheden voor jou op een rij:
Kleine beurt:
- Verversen van de olie
- Inspecteren van de banden
- Controle van de airco
- Controle van verlichting
- Controle van de accu
- Controle van de ruitenwissers
- Bijvullen van ruitensproeiervloeistof
- Uitzetten van voertuigen storingscodes
Grote beurt:
- Motorolie en oliefilter vervangen
- Verlichting controleren
- Vervangen van bougies
- Vervangen van het luchtfilter en brandstoffilter
- Controleren van de remmen
- Controleren van de accu
- Controleren van de banden
- Controleren van de airco
- Controleren van de accu
- Bijvullen van ruitensproeiervloeistof
- Controleren van het uitlaatsysteem
- Smeren van bewegende delen
- De ophanging en schokdempers controleren
- Bijvullen van vloeistoffen
Eigen onderhoudsschema
Tegenwoordig praat je niet meer over het uitvoeren van standaardwerkzaamheden binnen een kleine of grote beurt bij jongere auto’s. Door de technologische ontwikkelingen hebben deze auto’s een eigen onderhoudsschema. Zo ziet een onderhoudsbeurt van een BMW er weer anders uit dan die van een Peugeot. Per merk auto staat alles al uitgestippeld, de werkzaamheden die voor een kleine of grote beurt worden gedaan zijn dan ook weer afhankelijk van de fabrikant.
Stel dat een auto nog geen 20.000 kilometer heeft gelopen maar deze al wel ouder is dan 10 jaar, de fabrikant van deze auto kan dan al zeggen; de boel moet vervangen worden omdat de auto al wat ouder is. Hierbij wordt er dan ook weer gekeken naar de kilometerstand en het gebruik van de auto. Een ander voorbeeld is dat voor een bepaald merk auto een kleine beurt elke 15.000 kilometer wordt gedaan of om het jaar. Voor een grote beurt wordt er alweer rekening gehouden met 30.000 kilometer en om de 2 jaar.
Grote beurt verplicht voor APK
Is een grote beurt of kleine beurt verplicht voor APK? Goeie vraag. Vaak wordt het wel gecombineerd, omdat er veel overlap zit tussen een grote beurt en de keurig. Alleen is het niet verplicht om te doen. Wel raden wij het aan om dit te combineren omdat het de levensduur van je auto wel kan verlengen. Zo hebben wij een artikel over 10 redenen waarop je auto wordt afgekeurd die wellicht ook interessant is.
De kosten voor een grote of kleine beurt
De kosten voor een grote of kleine beurt is afhankelijk van de auto, het merk en wat er gedaan moet worden. Bij tegenvallende kosten of kosten buiten de beurt om zullen wij altijd eerst contact opnemen. We spreken de stappen door wat wij noodzakelijk achten en de klant is altijd de baas om het wel of niet uit te laten voeren.